Samodzielny wypiek chleba

Dawniej pieczenie chleba było ważnym obrzędem i towarzyszyło najważniejszym wydarzeniom w życiu człowieka. Dzisiejsze przepisy na bochenki przygotowywane w domu dostosowane są zarówno do zabieganych ludzi, jak i współczesnych trendów żywieniowych. Pieczenie chleba w domowych warunkach tylko pozornie jest trudne, pracochłonne i kosztowne. Skorzystajcie z naszych porad i spróbujcie pobawić się w piekarzy, a na pewno będziecie chcieli częściej piec chleb w warunkach domowych.

Jakie mity związane są z domowym wypiekiem chleba?
Nie odpowiada Wam smak chleba kupowanego w sklepie, ale macie opory przed samodzielnym jego wypiekiem? Poznajcie kilka mitów na ten temat, a być może łatwiej będzie Wam zmienić zdanie w te kwestii:
samodzielny wypiek chleba jest nieekonomiczny – chleb przygotowywany w domu zachowuje świeżość przez kilka dni, można więc z powodzeniem wypiec kilka bochenków za jednym razem i oszczędzić w ten sposób na energii elektrycznej lub gazowej. Szacuje się, że pieczony w domu chleb o wadze 0,6 kg kosztuje około 3,30 zł. Jak widać to koszt porównywalny do pieczywa dostępnego w marketach czy okolicznych piekarniach.
wyrabianie chleba zajmuje bardzo wiele czasu – okazuje się, że przygotowanie składników na wypiek chleba nie zajmuje więcej niż 20 minut. Jego rośnięcie po wyrobieniu zajmuje już więcej, bo około 3 godziny, ale przecież w tym czasie spokojnie możemy poświęcić się wykonywaniu innych czynności. Samo pieczenie gotowego, wyrośniętego pieczywa to około 70 minut. Czy ten czas jest naprawdę taki długi w porównaniu do niepowtarzalnego smaku i właściwości chlebka przygotowanego własnymi rękami?
Uzyskanie zakwasu do chleba jest bardzo trudne – cała tajemnica dobrego zakwasu to zmieszanie pół szklanki mąki żytniej z odrobiną wody i powtarzanie tej czynności z mąką kolejno przez 5 dni. Warto wiedzieć, że dobrze przygotowany zakwas z powodzeniem można wykorzystywać do wypieku chleba nawet przez 4 lata!

Szybki sposób na domowy chleb czyli pieczywo na drożdżach
Jeśli nie macie czasu ani ochoty na przygotowywanie domowego zakwasu, wypróbujcie przepisu na chleb drożdżowy, ewentualnie na bazie proszku do pieczenia, czy sody oczyszczonej. Kluczem do przygotowania smacznego chleba tego rodzaju jest wykonanie zaczynu ze świeżych drożdży piekarskich. Jeśli zależy Wam na oryginalnym smaku domowego wypieku, dodajcie do niego maślankę, jogurt oraz ciekawe dodatki w postaci suszonych owoców, orzechów, a nawet gotowanych ziemniaków, cebuli, czy kaparów. W tym 2017 roku zadbajmy o zdrowie jedzenie.

Oczyszczające koktajle

Koktajle zwane często również ,,eliksirami młodości” to przykład napoju idealnego, który zawiera w sobie całe mnóstwo cennych składników odżywczych i bardzo mało kalorii. Warto wiedzieć, że picie koktajli to nie tylko doskonały sposób na zrzucenie zbędnych kilogramów, ale i skuteczna metoda na zdrowe oczyszczenie organizmu. Pijąc dobrze skomponowane koktajle, możemy wspomagać swoją wątrobę, która jest odpowiedzialna za regulację metabolizmu, oczyszczanie krwi, jak również detoksykację całego organizmu. Zastanawiacie się, jak przyrządza się takie oczyszczające koktajle? Zajrzyjcie do naszych wskazówek zawartych poniżej, a wszystko stanie się od razu klarowne.

Co warto wiedzieć o przygotowywaniu koktajli?

Po pierwsze przygotowanie tych zdrowych napojów jest naprawdę bardzo proste. Można wykonywać je na bazie owoców i warzyw oraz wzbogacać smakiem siemienia lnianego, zarodków pszennych, różnych rodzajów otrąb, orzeszków, czy płatków zbożowych. Do zmiksowania oczyszczającego koktajlu można wykorzystywać również owoce mrożone. Warto wiedzieć, że idealną płynną bazą do skomponowania smacznych koktajli może być nie tylko mleko, ale i jogurt, kefir, sok, a nawet modne w ostatnim czasie napoje roślinne – na bazie soi, ryżu, czy owsa. Dietetycy zalecają, by koktajle wypijać powoli, ale w niezbyt długim odstępie czasu od ich przygotowania. Podobno przestrzeganie tych dwóch zasad sprzyja lepszemu przyswojeniu zawartych w nich składników.

Przykłady koktajli, które skutecznie oczyszczają:

Koktajl cytrusowy – do jego przygotowania przydadzą się dwa duże grejpfruty, dwa ząbki czosnku, cztery cytryny, kawałek świeżego imbiru oraz woda pomieszana z żywymi kulturami bakterii. Wypicie właśnie takiego, dość oryginalnego w smaku napoju na pewno wspomoże oczyszczenie organizmu i wzmocni nasz układ limfatyczny.

Koktajl marchewkowy – aby go zrobić, będą Wam potrzebne: 4 marchewki, kawałek ogórka w skórce, jedna łodyga selera naciowego. Całość wystarczy dokładnie zblendować i wypić zaraz po przygotowaniu. Składniki tego wytrawnego koktajlu dobrze oczyszczają wątrobę, zapobiegają infekcjom, wspomagają również prawidłową przemianę materii.

Biały koktajl na słodko – to idealna propozycja na podwieczorek, lub lekką kolację. Najlepiej przyrządzić go na bazie napoju sojowego, owsianego lub ryżowego. Dodatkami w przypadku tego koktajlu są banan, figa, po 5 gram zarodków pszennych i migdałowych. Ten egzotyczny w smaku koktajl dostarcza organizmowi wapnia oraz wielu mikroelementów. Warto nauczyć się robić go samemu i raz na jakiś czas serwować swojej rodzinie.

Koktajl szkarłatny – przygotowany z soku pomarańczowego, granatów, jagód, czerwonych winogron oraz 1łyżki siemienia lnianego. Dlaczego warto pokusić się o przygotowanie sobie i wypicie właśnie takiego barwnego koktajlu? Zdaniem
dietetyków wykazuje on silne działanie antynowotworowe, bo zawiera w sobie całe mnóstwo naturalnych przeciwutleniaczy.

Kilka faktów na temat mrożonek

Co sądzicie na temat spożywania mrożonek? Zdaniem wielu osób korzystanie z nich nie jest najlepszym pomysłem, bo dania przygotowane na bazie takich przetworzonych produktów są mniej zdrowe i uboższe o wartości odżywcze. Czy faktycznie owoce i warzywa poddane zimnej obróbce termicznej są mniej zdrowe i smakują gorzej od świeżych? Pora obalić pewne mity i podać fakty warte poznania przez każdego, kto lubi dobrze i zdrowo się odżywiać.

To tylko mity niemające wiele wspólnego z prawdą!
Czy mrożonki są godne uwagi i polecenia, jeśli zależy nam na zdrowym odżywianiu? Poznajcie kilka stwierdzeń, które mogą niesłusznie zniechęcać nas do korzystania z mrożonych owoców i warzyw:
– Mrożonki mają mniejszą wartość odżywczą niż świeże produkty
Witaminy i minerały w tabletkach mogą zastąpić mrożone produkty w okresie zimy i wiosny
– Mrożenie powoduje, że warzywa i owoce tracą swoje witaminy oraz składniki mineralne.

Wybrane fakty na temat mrożonek
Jeśli masz mało wolnego czasu, a chcesz się zdrowo odżywiać niezależnie od pory roku, naucz się rozsądnie korzystać z przechowywanych właściwie produktów mrożonych. Pamiętajmy, że przetworzone w ten sposób warzywa i owoce mogą mieć wartość odżywczą porównywalną do świeżych surowców.
Czy zdajecie sobie sprawę, że w okresie zimowo-wiosennym w mrożonkach jest nawet więcej zdrowia niż w świeżych produktach z eksportu? Warto uzmysłowić sobie także, iż mrożonki zawierają wiele potrzebnych naszym organizmom składników, których próżno szukać w gotowych suplementach diety. Co więcej okazuje się, iż mrożenie tylko w niewielkim stopniu zmienia wartość odżywczą owoców i warzyw.

Jak wygląda prawidłowo przeprowadzony proces mrożenia?
Świeże produkty należy dokładnie umyć i sparzyć gorącą wodą, a potem dopiero poddać działaniu niskiej temperatury. Takie działanie hamuje wydzielanie się szkodliwych enzymów, zapobiega zmianom barwy i smaku, wreszcie powoduje tylko częściową utratę cennych dla zdrowia witamin. Aby mrożonki były zdrowe i nie straciły swoich wartości odżywczych, zwróćmy uwagę na to, jak je przechowujemy. Przygotowujmy je zawsze zgodnie z instrukcją zawartą na opakowaniu i chrońmy przed powtórnym zamrażaniem. Zdaniem specjalistów ds. zdrowego żywienia koniecznie trzeba rozmrażać je w temperaturze pokojowej lub z zastosowaniem bezpośredniej obróbki termicznej. Mrożone warzywa i owoce to smaczne, zdrowe oraz stosunkowo tanie alternatywy dla świeżych produktów. Polecamy stosować je zwłaszcza podczas jesiennych i zimowych miesięcy przygotowując zdrowe i rozgrzewające dania obiadowe.

Zmień swoją dietę na zimę

Dni stają się coraz krótsze i chłodniejsze, pora więc stopniowo przygotować się do nadejścia zimy. Warto pamiętać, że nasz zimowy jadłospis powinien różnić się od menu charakterystycznego dla wiosny, jesieni czy lata – tzn. zwiększać naszą odporność i dostarczać nam dużo energii. Ostre, zimowe powietrze może znacznie wyostrzać apetyt na dania kaloryczne i wielu z nas jada wtedy znacznie więcej niż w okresie wiosenno-letnim. Chcecie odżywiać się stosownie do zimowej pory i nie przybywać zbytnio na wadze? Jeśli tak, to zapraszamy do zapoznania się z poniższym artykułem. Czytaj dalej Zmień swoją dietę na zimę

Pożywne śniadanie dla malucha

Wiele osób wciąż nie zdaje sobie sprawy, jak duży wpływ na samopoczucie w ciągu dnia ma zjedzenie smacznego i pożywnego śniadania. Warto wstać trochę wcześniej, by przygotować ten posiłek dla swojego dziecka i zapewnić mu porcję energii w sam raz na pełen wyzwań dzień. Okazuje się, że wykonanie śniadania dla malucha wcale nie jest trudne i pracochłonne. Szukacie sposobu na rozbudzenie zaspanego malca? Zróbcie mu dobre, domowe śniadanie! Czytaj dalej Pożywne śniadanie dla malucha

Dieta wysokobiałkowa

Jedną z najczęściej stosowanych obecnie diet jest ta polegająca na ograniczaniu spożycia tłuszczu i jednoczesnym dostarczaniu organizmowi większej ilości białka. Dietetycy potwierdzają, że dieta wysokobiałkowa może przynosić pozytywne efekty. Aby działała pozytywnie, należy stosować ją jednak okresowo, najlepiej przez okres maksymalnie 3-4 tygodni. Czytaj dalej Dieta wysokobiałkowa

Mięso czerwone vs białe

Mięso już od zamierzchłych czasów stanowi jeden z podstawowych składników diety człowieka. Spożywamy je w różnej postaci oraz wykorzystujemy do przygotowania wielu bardziej, lub mniej skomplikowanych posiłków. Dietetycy biorąc pod uwagę rodzaj i zawartość tłuszczu w mięsie dzielą je na czerwone i białe. Warto wiedzieć nie tylko, jakie gatunki zwierząt zaliczamy do mięs czerwonych, jakie do białych, ale również którą z dwóch kategorii można uważać za zdrowszą. Czytaj dalej Mięso czerwone vs białe

Lekkostrawne propozycje obiadowe

Tradycyjny polski obiad kojarzy się z tłustym rosołem, kotletem schabowym, bigosem i zasmażanymi ziemniakami. Niestety spożywanie tego typu potraw może nadmiernie obciążać układ pokarmowy, powodować wzdęcia i sensacje żołądkowe. Zdrową alternatywą dla smażonych i tłustych potraw jest pełna świeżości lekkostrawna dieta. Zaleca się ją przede wszystkim w schorzeniach jelit i układu pokarmowego, dla osób po operacjach i zatruciach, jak również dla ludzi starszych. Niektórym wydaje się, że lekkostrawne posiłki są zawsze nudne, mdłe i mało urozmaicone. Warto poznać zalety diety lekkostrawnej i zdać sobie sprawę, że lekkie danie może zaskakiwać różnorodnością, zachwycać smakiem i radować oczy swoim apetycznym wyglądem. Czytaj dalej Lekkostrawne propozycje obiadowe

Dieta bogata w błonnik

Błonnik pokarmowy to niejednorodna grupa substancji, które powinny stanowić niezbędny składnik naszej codziennej diety. Błonnik odgrywa ważną rolę w odchudzaniu, korzystnie wpływa na perystaltykę jelit i pozwala na kontrolowane przybieranie kilogramów w ciąży. Warto zdać sobie sprawę, że błonnik pokarmowy wpływa korzystnie na cały ludzki organizm i występuje w wielu, dostępnych powszechnie produktach spożywczych. Czytaj dalej Dieta bogata w błonnik

Popularne smarowidła kanapkowe

Zgodnie z popularnym przysłowiem jesteśmy tym, co jemy. Warto pamiętać o tym również przygotowując kanapki na śniadanie, kolację czy lunch do szkoły i pracy. Niestety większość popularnych i reklamowanych w mediach smarowideł zawiera wiele pustych kalorii, sztucznych dodatków słodzących i konserwantów chemicznych. Co zrobić, by nasze kanapki były pełne wartości odżywczych i wyśmienicie smakowały? Warto poznać kilka wskazówek od dietetyków i nauczyć się tworzyć własne słodkie oraz wytrawne pasty do smarowania. Czytaj dalej Popularne smarowidła kanapkowe